Een dramatische spraakverstaanbaarheid bij de receptie van een bandenservice en auto-onderhoudsbedrijf is funest. Immers, de receptie is een centrale ruimte binnen het bedrijf waar veel gecommuniceerd wordt. Wanneer communicatie onmogelijk wordt door een slechte spraakverstaanbaarheid in de ruimte is de receptie gewoonweg onbruikbaar.
Euromaster in Helmond ondervond aan de lijve hoe onwerkbaar een dergelijke situatie is. Nadat de receptie was gerenoveerd was communiceren bijna onmogelijk geworden. Vooral wanneer er meerdere gesprekken in de ruimte plaatsvonden.
Spraakverstaanbaarheid in receptie van groot belang
Bij een receptie wordt veel gepraat. Aan de telefoon met klanten en leveranciers, persoonlijke gesprekken met klanten en werknemers. Maar ook tussen klanten onderling die wachten in de wachtruimte al dan niet met een lekker bakje koffie. Vaak vinden er dus meerdere gesprekken door elkaar heen plaats in een dergelijke ruimte. Als er meerdere gesprekken door elkaar plaatsvinden en je merkt dat degene met wie je praat niet verstaanbaar is, dan is het tijd om in actie te komen.
Een bord zoals hiernaast ophangen wil je niet. Dus de spraakverstaanbaarheid moet gewoon optimaal zijn, voor zowel werknemers als klanten.
Dit bord ophangen bij de receptie wil je niet.
Oorzaak slechte spraakverstaanbaarheid
Een slechte spraakverstaanbaarheid komt door een slechte akoestiek, ofte wel door teveel holheid en echo in de ruimte. Deze ontstaan doordat er veel harde afwerkmaterialen zijn gebruikt. Op de foto hierboven zie je bijvoorbeeld veel glas, tegels en stucwerk. Daarnaast betreft het hier een hoge ruimte, dus is het volume van de ruimte relatief groot. Deze zaken bij elkaar opgeteld maakt een slechte akoestiek. Om de akoestiek te verbeteren, is het belangrijk om materialen aan te brengen die geluid absorberen. Als de akoestiek wordt verbetert, verbetert ook de spraakverstaanbaarheid.
Spraakverstaanbaarheid optimaal door goede akoestiek(artikel gaat onder de foto verder)
Oplossing verbeteren akoestiek
In hoeverre er sprake is van een slechte akoestiek wordt vastgelegd met een nagalmtijdmeting. Deze nagalmtijdmeting is de basis om de juiste aantallen van een bepaald materiaal te adviseren. Ieder materiaal heeft zijn eigen absorptiewaarden. Het kan dus zo zijn dat je van het ene plaatmateriaal meer nodig hebt dan van een ander plaatmateriaal.
In dit geval is gekozen voor Allceiling akoestische elementen. Deze akoestische elementen presteren vooral goed wanneer de nagalmtijd bij laag frequent geluid hoog is.
Weer normaal communiceren mogelijk aan de telefoon en aan de balie
Ervaart je in de receptie ook dat communiceren lastig is, neemt dan contact met ons op. Wij helpen je graag om een aangename akoestiek te realiseren.