Akoestiek verbeteren in callcenter

voor prettig communiceren

KANTOOR

Akoestiek van jouw callcenter verbeteren?

Een callcenter is een vorm van een open kantoor waar (gelijktijdig) veel telefoongesprekken plaatsvinden. Daarnaast is er op de werkplek ook overleg tussen collega's onderling. Hier doen zich eigenlijk meerdere akoestische/geluidsproblemen voor die kunnen leiden tot klachten voor de medewerkers.

Last van een (te) hoog geluidsniveau

Het geluidsniveau in een callcenter is vaak erg hoog en kan in sommige situaties zelfs oplopen tot 80 dB of meer. Dit is vergelijkbaar met het geluidsniveau in een kroeg met achtergrond muziek. Een hoog geluidsniveau maakt het voor werknemers moeilijk om zich te concentreren en kan tegelijkertijd een goedlopend verkoop- of klachtafhandeling gesprek verstoren. De klant aan de andere kant van de lijn krijgt vaak het gevoel dat hij op de speaker staat en het hele kantoor met het gesprek kan meeluisteren. Dat is vooral vervelend bij privacy gevoelige gesprekken in de persoonlijke of financiële sfeer.

Callcenter Restararatiefonds - Allseparator® akoestische bureauschermen en Allceiling® akoestische elementen
Akoestiek callcenter verbeterenhttps://allkoestiek.nl/disclaimer https://allkoestiek.nl/disclaimer Mike Buijs Allkoestiek B.V.


Een goede basisakoestiek is essentieel

Verlagen van het geluidsniveau kan door het aanbrengen van akoestische materialen. In een callcenter zijn de plafondgedeelten direct boven de werknemer en geluid weerkaatsende wandvlakken in de buurt van de werkplek de eerste plekken waar effect behaald kan worden. Een goede basisakoestiek is voor een callcenter met een prettige werksfeer een absolute must. Afhankelijk van de bezettingsgraad moet toch al snel gedacht worden aan een maximale nagalmtijd van 0,40 seconden of lager in tenminste het spraakgebied.

Gedeeltelijk vervangen van systeemplafond tegels door breedbandig functionerende exemplaren of het ophangen van akoestische plafondeilanden of keerschotten bieden goede mogelijkheden om de akoestiek te verbeteren.

Inspirerende voorbeelden

Verstoring door de gesprekken van naburige collega's

Met alleen en goede basisakoestiek zijn de problemen nog niet opgelost. Omdat er tussen de werknemers geen fysieke barrieres zitten die het geluid tegen houden is het ook belangrijk te kijken naar de directe spraaklijnen van naburige collega's. Een andere werkplekopstelling kan een eerste stap zijn op weg naar verbetering. Daarnaast zullen bureauschermen van een goede akoestische kwaliteit geplaatst moeten worden. In de praktijk komen wij veel kostbare systemen tegen die wel mooi en strak ogen maar die nauwelijks een akoestische bijdrage leveren. Wij noemen dit akoestische planken. Het doel waarvoor deze schermen zijn geplaatst wordt dan niet gehaald. Erger nog de problemen nemen toe omdat de schotten het geluid juist weerkaatsen en niet absorberen.

Akoestisch bureauscherm die zijn werk doet

Een goed akoestisch bureauscherm moet tenminste voorzien zijn van 25 mm absorptie van A-kwaliteit aan de zijde van de werknemer. Het toepassen van dit soort schermen alleen is niet altijd toereikend. Zeker wanneer er sprake is van meerdere bureaublokken. Een afweging in ons advies is om dan ook te kijken naar absorptie tussen de bureaublokken onderling. Deze oplossingen dan wel altijd in combinatie met een goede basisakoestiek dus absorptie aan het plafond en tegen reflecterende wandvlakken.

Advies of offerte aanvragen

Callcenter 2Contact - Allseparator® akoestische bureauschermen
Akoestiek callcenter verbeteren


Volledige speech-privacy

Dit is niet realiseerbaar in een "open" callcenter. Voor absoluut vertrouwelijke gesprekken is het aan te raden te bellen in volledig gesloten cellen.

Allkoestiek heeft al voor diverse callcenter situaties advies mogen uitbrengen zoals Translink Systems, Pro Rail, Essent, Sitel en Rabobank. Een bezoek op locatie gecombineerd met een nagalmmeting is het juiste startpunt op weg naar een oplossing.

Gratis quickscan aanvragen

Callcenter MIND Korrelatie - Allseparator® akoestische bureauscherm
Akoestiek callcenter verbeteren


 

Vraag een gratis quickscan aan

(t.w.v. € 185,00)

  • Bezoek op locatie
  • Nagalmtijdmeting
  • Advies op maat
Vraag een gratis quickscan aan

Vul onderstaand formulier in en wij nemen contact met je op!


Veel voorkomende kantoorruimtes
 

Allkoestiek bedrijfsbrochure

Allkoestiek bedrijfsbrochure

In alle rust onze werkwijze en mogelijkheden nog eens nalezen of infomatie sturen aan iemand waarvoor onze diensten en producten interessant zouden kunnen zijn?

 
Mailchimp nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van onze ontwikkelingen!

Ontvang 4x per jaar onze nieuwsbrief met

  • Tips voor betere akoestiek
  • Projecten in beeld en geluid (hoor zelf het verschil!)
  • Onze nieuwste producten en het laatste nieuws