Allkoestiek “beheerst geluid”

Onlangs verschenen we op de cover van het Office Magazine. Het artikel gaat in op de geschiedenis van Allkoestiek, onze visie op akoestiek en Perzische tapijtjes... ;-).

Akoestiek door Allkoestiek

Al pratend met Mike Buijs van Allkoestiek heb je al snel door dat hij een uitzonderlijk grote passie voor akoestiek heeft. Het is dan ook niet vreemd dat het bedrijf in korte tijd is opgeklommen tot de top in haar vakgebied wat onderstreept wordt door een eigen exclusieve productlijn en het vertrouwen van klanten met klinkende namen als Eyeworks, Cisco en Trans Link Systems.

Akoestische oplossingen

Het bedrijf Allkoestiek is (op het moment van verschijning van dit artikel) pas vier jaar oud, maar de eigenaar heeft al ruim vijfentwintig jaar ervaring in de akoestiek. Mike Buijs kwam indirect in contact met deze branche: na zijn studie bedrijfseconomie ging hij in 1991 als financiële man werken bij een onderneming die akoestische oplossingen leverde. Negentien jaar later besloot hij voor zichzelf te beginnen, letterlijk vanuit huis. Het blijkt het begin van een dynamische en succesvolle bedrijfsformule te zijn. Inmiddels wordt hij bijgestaan door een team van zeven medewerkers.

Mike vertelt: “Wat we graag doen, is spijkers met koppen slaan. Mensen bellen ons op als ze geluidshinder hebben en willen dit dan graag zo snel mogelijk opgelost hebben.” Als voorbeeld noemt hij Eyeworks, het voormalige bedrijf van Reinout Oerlemans. “Binnen drie dagen hebben we gemeten en een proefopstelling gemaakt en daardoor de opdracht gekregen voor het verbeteren van 40 kantoren. Je moet je voorstellen dat wij gaan monteren, terwijl in die kantoren mensen volop aan het werk zijn. Wij zijn in staat om dat te organiseren en veilig te doen. Dat is redelijk uniek.”

De naam Allkoestiek past vanwege ‘All’, dat duidt op het complete pakket, goed bij alle activiteiten. Allkoestiek doet een meting, brengt op basis daarvan advies uit, zorgt voor de juiste producten en verzorgt met eigen monteurs de complete montage. Daarnaast levert het bedrijf ook materialen aan producenten van onder andere kantoormeubilair, zoals akoestische vullingen voor kasten: “Op maat gemaakt, in de gewenste kleur, dikte en samenstelling. Als een producent een akoestische lamp levert, kan het best weleens zijn dat er een absorberende vulling van Allkoestiek in verstopt zit.

Afspraak maken voor een gratis Quick-Scan

Perzisch tapijtje

Veel mensen denken dat er niet zoveel nodig is om een goede akoestiek in een ruimte te realiseren. “Vaak zegt men: ja, maar als de meubels erin staan, we wat aan de muur hangen en wat plantjes op de bureaus zetten, komt het wel goed. Zo kwamen we laatst in een kantoor in Amsterdam, waar men wat kussens en Perzische tapijten had neergelegd om de geluidshinder tegen te gaan. Dit was in die kantoorruimte veel te weinig om het akoestisch klimaat echt te verbeteren. Ze hadden hier allemaal open werkplekken waar medewerkers recht tegenover elkaar zitten te werken. Dat werkt dus letterlijk niet en over speechprivacy ging het al helemaal niet.”

Allkoestiek komt vaak in ‘open office’-omgevingen, omdat die ruimtes per definitie gevoelig zijn voor een slechte akoestiek. “In veel gevallen is voor dunne gestoffeerde schermpjes gekozen, maar die doen soms zelfs meer kwaad dan goed. Die afscheidingsschermen zijn enorm populair. Er wordt door producenten hiervan vaak wel aandacht aan het uiterlijk gegeven, maar vervolgens stoppen ze er de goedkoopste en dunste materialen in om de prijs te drukken. Dan werkt het niet, of onvoldoende. Ook wordt er niet serieus gerekend, maar zomaar gezegd: “Doe maar tien schermen”, terwijl er misschien wel twintig moeten komen. Veel kantoren waar wij komen, zijn geweldig om te zien qua hippe en moderne inrichting maar zijn bekeken vanuit akoestisch comfort een ramp om in te werken.”

Een slechte akoestiek kan letterlijk lichamelijke klachten opleveren. Mike pleit er dan ook voor dat de Arbo-diensten dit gaan meenemen in de normen die wel gelden voor verlichting, luchtklimaat en dergelijke, maar nog niet voor akoestiek. “Dat zou er wel bij moeten horen. Bij een klant kwamen we erachter dat personeel dat de kantine bezocht had daarna enige tijd ging uitrusten om bij te komen van de herrie in de kantine. Er waren medewerkers die helemaal niet naar de kantine gingen, maar hun broodje en appel pakten en buiten gingen zitten. Terwijl deze klant juist het sociale aspect wilde benadrukken en alle medewerkers in die kantine wilde hebben, lukte dat dus niet vanwege de hinderlijke akoestiek. Dat was voor hun de reden om ons in te schakelen.” 

Koptelefoon

“Uiteindelijk moet door het management gezien worden dat het zinvol is om er iets aan te doen. Tot die tijd zoeken mensen zelf naar oplossingen, door bijvoorbeeld met een koptelefoon op te werken. Als je wilt weten hoe het met de akoestiek in je bedrijf is gesteld, zou je eens in de gaten moeten houden of je medewerkers zich omdraaien of één oor dichthouden als ze aan het bellen zijn. Of de ruimte uitlopen om goed te kunnen verstaan wat de ander zegt. Daar waar de situatie heel ernstig is, zie je dit soort signalen. Maar er zijn natuurlijk ook grensgevallen. Daar valt het niet enorm op, maar kan de akoestiek toch verbeterd worden. Die ruimtes zijn vaak met lage budgetten akoestisch perfect te krijgen, wat voor een prettiger werkklimaat zorgt met een positief effect op de productiviteit en concentratie.” 

Overlast

Allkoestiek komt meestal in bestaande gebouwen, terwijl als al in de teken- en bouwfase serieus aandacht wordt besteed aan akoestiek, een heleboel ellende voorkomen kan worden. Maar omdat akoestiek voor velen nog steeds een beetje een ongrijpbaar iets is, wordt er vaak bezuinigd op goede akoestische voorzieningen. Er worden dan goedkopere materialen als alternatief ingezet zonder te kijken naar de akoestische prestatie. Ook komt het voor dat producten niet goed zijn aangebracht bijvoorbeeld spuitwerk wat 20 mm dik zou moeten zijn volgens het bestek maar bij controle maar 10 mm blijkt te zijn. Mike vertelt: “Er zijn zoveel kantoren en andere ruimtes waar het gewoon niet lekker zitten is vanwege de geluidsoverlast. Ik zeg weleens: het probleem ligt op elke hoek van de straat. Wij kunnen dan ook niet anders dan dagelijks prediken dat akoestiek een belangrijk onderdeel is van je woon- en werkcomfort en dat architecten en interieurinrichters hier al vanaf het begin goed over moeten nadenken.

“Gelukkig onderkennen steeds meer architecten het belang van een goede ruimte akoestiek en besteden er aan de tekentafel serieus aandacht aan. Maar vaak gaat het dan tijdens de bouw alsnog mis. De akoestische aanpassingen maken meestal onderdeel uit van de afbouw aan het einde van het bouwproces. Wanneer het geld opraakt, wordt er gezocht naar posten die men niet zo belangrijk vindt. We moesten onlangs een ruimte corrigeren waar men in het bestek een prima akoestisch product had voorgeschreven. Door de montage van een ander type plafondafwerking met een veel lager absorptievermogen en ander karakteristiek ontstond er toch een probleem met de akoestiek. Zo’n keus is vanuit het perspectief van de aannemer te begrijpen, want hij probeert binnen zijn budget te blijven. De kosten voor de correctie achteraf waren echter fors meer met voor ons de uitdaging om een esthetisch passende oplossing te vinden voor een net nieuw opgeleverd gebouw.”

Mike vervolgt: “Eigenlijk zouden we in het voor- en bouwtraject betrokken moeten worden. Daar lobbyen we dagelijks voor bij brancheorganisaties, interieurarchitecten, aannemers, enzovoort. Ons werk ligt dus in bestaande gebouwen, maar zeker ook bij nieuwbouwprojecten.”

‘Kwalitijd’

“Waarmee we ons onderscheiden, is kwaliteit. Dat klinkt afgezaagd want dat roept iedereen, maar bij ons is elke klant een tevreden klant. Als iemand referenties nodig heeft, dan kan ik hem of haar naar al mijn klanten sturen. Die tevredenheid scoren, is voor ons de kick van het ondernemen. Maar als we de kwaliteit willen leveren, moeten we ook de ‘kwalitijd’ krijgen. Anderen zeggen dat het sneller kan maar later blijkt vaak ‘toch niet goed geld kwijt’. We zullen ons niet snel onder druk laten zetten en van onze eigen planning afwijken, omdat we weten dat een goede oplossing zijn tijdspad heeft. Als iemand iets sneller gerealiseerd wil hebben dan wij kunnen, trekken we aan de rem. Dan zijn we blijkbaar niet de juiste partners voor elkaar of moeten we gaan schakelen.”

Afspraak maken voor een gratis Quick-Scan

Schijf van 3

Mike vertelt wat de aanpak van Allkoestiek is: “Wij hanteren een schijf van 3”, waarna hij de zin met een lach afmaakt, “als variatie op de schijf van 5 voor voeding. Eerst brengen we het probleem in kaart. Daarna gaan we in overleg met de klant op zoek naar een product dat in zijn ruimte past.
Er zijn 1.001 producten, maar niet allemaal passen ze bij je inrichting. Ook zullen niet alle producten het gewenste resultaat hebben. We hebben heel veel producten onder eigen label, maar kijken ook verder dan dat. Als een klant een oplossing van ons wil hebben, dan vinden we voor hem diverse producten die aansluiten op de situatie.  Tot slot kijken we met een knipoog – en daar zijn we best wel brutaal in – naar het budget.”

Op dat laatste item gaat Mike dieper in: “Vrijwel altijd gaat het om het budget, en omdat we zoveel producten kunnen aanbieden, blijven we bijna altijd binnen het gestelde budget. Maar de oplossing is daar qua resultaat en looks dan wel op afgestemd.

Akoestiek‘meets’ design

Dat houdt beslist niet in dat er bij lage budgetten een mindere oplossing wordt gemonteerd: “Akoestisch moet het goed zijn, daar geven we ook garantie op. Als een eigenaar zegt: dat is mijn maximale budget, zeg ik: dan kun je uit deze oplossingen kiezen. Je zult wel een esthetisch verschil zien, want fraaie oplossingen zijn meestal duurder.” Die oplossingen kunnen uit de eigen koker komen, maar Allkoestiek kijkt ook verder in de markt. “Als wij het niet weten, bestaat het niet en moet het nog uitgevonden worden.”

“We hebben een unieke formule door vrijwel alles in eigen huis te hebben en alleen de hoogste kwaliteit aan te bieden. We hebben zelfs een eigen productlijn die uit onze eigen fabriek komt. Daar komen ook regelmatig nieuwe producten bij. Ik vind dat innovatie in je bedrijf garant staat voor de toekomst. We blijven daarom mooie nieuwe producten ontwikkelen en op de markt brengen. Binnenkort lanceren we een akoestisch product dat in alle vormen gesneden kan worden en we kunnen leveren in vele kleuren. Dan hoeft er dus geen wit scherm meer aan je muur gemonteerd te worden, of een akoestisch schilderij, maar kan gewoon je eigen akoestische logo aan de muur prijken.